Vilkår
&
Retningslinjer
VILKÅR FOR KJØP AV 3S-SMART SLIDE SYSTEM
Disse vilkårene sammen med vår policy for sikker bruk av 3S-Smart Slide System («Brukermanualen») gjelder når det bestilles 3S-Smart Slide System med eventuelt tilbehør («Systemet») av Nordås Consult & Development AS («Selger»).
Disse vilkårene vil gjelde for enhver avtale mellom oss for salg av Systemet og eventuelle øvrige produkter til deg («Kunden»).
Ved å bestille Systemet samtykker Kunden i å være bundet av disse vilkårene, samt de andre dokumentene som uttrykkelig er vist til i disse vilkårene. Dette gjelder uavhengig av om bestillingen skjer gjennom nettsiden vår, per e-post eller på annen måte.
Hvis du inngår en avtale på vegne av et selskap, organisasjon eller annen juridisk enhet, bekrefter og garanterer du at du er autorisert til å gjøre det og har myndighet til å binde slik enhet til disse vilkårene.
1. 3S-SMART SLIDE SYSTEM OG AVTALEINNGÅELSE
Systemet er et produkt som kan festes gjennom skaphengergulvet eller i kjøretøyets eksisterende surrefeste-boltehull. Systemet er designet for effektiv og sikker transport av utstyr i kjøretøy som biler og skaphengere. Systemet muliggjør organisert oppbevaring og enkel tilgang til lasten.
De nærmere spesifikasjonene for Systemet følger her: [https://www.smartslide.no/produkt-katalog]
Selger er ikke ansvarlig for at Systemet passer til spesifikke formål for Kunden.
Avtale om kjøp av Systemet er først inngått etter at Kunden har lagt inn en bestilling, og Selger har bekreftet denne. Selger står fritt til å la være å bekrefte bestillinger.
Kunden skal lojalt medvirke til at Selger kan gjennomføre Avtalen som forutsatt.
2. LEVERINGSSTED, BETALING OG LEVERINGSTID
2.1. Leveringssted
Med mindre annet er særskilt avtalt, skal Systemet hentes av Kunden hos Selgers forretningssted med adresse Kvassnesvegen 3, 5914 Isdalstø.
Dersom det er avtalt at Systemet skal sendes til Kunden, anses Systemet overlevert når det er gitt til fraktfører. På dette tidspunktet overtar Kunden risikoen for Systemet. Ved sendekjøp skal Kunden bære fraktkostnader, om ikke annet er skriftlig avtalt.
2.2. Betaling
Betaling for Systemet («Kjøpesummen») skal skje rettidig i henhold til bestillingsskjemaet som er brukt. Selger har, med mindre annet er særskilt avtalt, ikke plikt til å levere Systemet før betaling er mottatt.
Dersom det er avtalt at Systemet skal leveres før betaling skjer, har Selger eiendomsrett i Systemet (salgspant) frem til betaling er foretatt.
2.3. Leveringstid
Oppgitt leveringstidspunkt er Selgers estimat, og det kan forekomme avvik i estimert leveringstid og faktisk levering. Dersom det er klart at levering vil skje senere enn 4 uker etter estimert levering («Vesentlig forsinkelse»), gis Kunden rett til å avbestille kjøpet mot å få hele Kjøpesummen tilbakebetalt uavkortet. Slik avbestilling utløser ikke ytterligere krav mot Selger.
3. AVBESTILLING
Dersom Kunden i perioden mellom avtaleinngåelse og levering avbestiller ordren, vil Selger kunne kreve et vederlag som tilsvarer Selgers kostnader med bestillingen. Dette kan være, men er ikke begrenset til, administrative kostnader, kostnader for forberedelser som allerede er gjort i forbindelse med bestillingen, og kostnader relatert til eventuelle spesialtilpasninger utført i henhold til Kundens ønsker.
Avbestillingsgebyret vil uansett være oppad begrenset til 10% av Kjøpesummen. Avbestillingsgebyr kan motregnes i Kjøpesummen dersom denne er betalt.
Avbestillingsgebyr utløses ikke ved Vesentlig forsinkelse.
4. KUNDENS PLIKTER
Kunden plikter å:
a) Foreta full og rettidig betaling i tråd med punkt 2 over.
b) Sette seg inn i Brukermanualen, og montere og bruke Systemet i tråd med Brukermanualen, herunder:
- Forsvarlig og korrekt montering
- Laste innenfor Systemets maksimale lastevekt
- Benyttelse av skillevegger der påkrevd
- Sørge for en korrekt vektfordeling
- Gjennomføre jevnlige inspeksjoner og vedlikehold av Systemet
c) Inspisere Systemet ved levering i tråd med punkt 5 under.
d) Selv overholde gjeldende regler i kjøretøyforskriften og veitrafikkloven.
e) Følge eventuelle øvrige instrukser fra Selger om bruk av Systemet.
5. GARANTI, MANGLER OG FORSINKELSER
5.1. Garanti
Selger gir Systemet en funksjonsgaranti på 1 år fra levering, som også fastsetter den maksimale reklamasjonsfristen på Systemet.
5.2. Inspeksjon og reklamasjon
Ved levering plikter Kunden å inspisere Systemet for eventuelle synlige feil og mangler.
Kunden taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir Selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
5.3. Kundens bruk
Dersom Systemet er montert, brukt, inspisert eller vedlikeholdt på en annen måte enn det som fremkommer av Brukermanualen og/eller slik beskrevet av Selger, er ikke Selger ansvarlig for eventuelle tap eller skader dette måtte ha på Systemet, lasten, kjøretøyet eller annet.
5.4. Ansvarsbegrensning
Dersom Systemet skulle anses mangelfullt ved levering, som for eksempel at det er defekt, vil Selgers erstatningsansvar være oppad begrenset til kjøpesummen.
Selger er ikke ansvarlig for eventuelle følgeskader på Systemet eller skader på andre gjenstander enn Systemet, med mindre annet skulle følge av preseptoriske bestemmelser i produktansvarsloven.
Selger er ikke ansvarlig for eventuelle indirekte tap som følge av mangler med Systemet. Selger er heller ikke ansvarlig for indirekte tap ved forsinkelser.
5.5. Selgers avhjelp
Dersom det foreligger en mangel ved Systemet, skal Selger gis anledning til å foreta avhjelp, som skal skje uten ugrunnet opphold. Avhjelp kan innebære retting, omlevering eller tilleggslevering. Avhjelp vil gjennomføres på Selgers forretningssted. Utført avhjelp vil ikke utløse erstatningskrav mot Selger.
Ved mangel som ikke utbedres ved avhjelp, kan Kunden kreve prisavslag etter kjøpslovens bestemmelser. Ved mangelfull avhjelp, og dette medfører et vesentlig kontraktsbrudd, kan Kunden heve avtalen i tråd med kjøpsloven.
5.6. Forhold utenfor Selgerens kontroll
Utsatt leveringstid som skyldes forhold som i sin alminnelighet etter norsk rett vil falle under «force majeure» eller ville blitt ansett å være utenfor Selgerens kontroll, gir ikke rett til erstatning eller andre misligholdsbeføyelser.
Noen av komponentene som benyttes i produksjon av Systemet bestilles fra Selgers leverandører. Dersom det er råvaremangel til de ulike komponentene, komponentmangel eller omfattende fraktforsinkelser, skal slike forhold også regnes som «force majeure».
6. ØVRIG
I noen tilfeller bes Selger hente og/eller levere Kundens eller andres kjøretøy eller tilhengere i forbindelse med montering av Systemet. I alle tilfeller Selger gis besittelse av kjøretøy, tilhenger eller andre gjenstander som tilhører Kunden eller tredjeparter, vil ikke Selger være ansvarlig for eventuelle tap eller skader på gjenstanden, herunder ikke som følge av eventuelle trafikkuhell, hærverk eller tilfeldige skader eller tap. Selger vil i slike tilfeller heller ikke være ansvarlig for å forsikre gjenstanden.
7. FORHOLDET TIL KJØPSLOVEN
Forholdet mellom Partene reguleres av disse vilkårene. Forhold som ikke er regulert i vilkårene reguleres av kjøpslovens alminnelige regler (lov 13.mai 1988 nr.27) eller den lov som erstatter denne.
8. TVISTELØSNING OG VERNETING
Uenigheter skal søkes løst gjennom forhandlinger. Dersom forhandlinger ikke fører frem, skal tvisten løses etter norsk rett ved de ordinære domstolene, med Hordaland tingrett som avtalt verneting.
***
Ved å bekrefte sin bestilling, erkjenner Kunden å ha forstått og akseptert disse vilkårene og betingelsene i sin helhet.
——————————————————————————————————————————————————————————
Policy for sikker bruk av 3S-Smart Slide System
1. Generelt om produktet
3S - Smart Slide System (heretter omtalt som "systemet") er designet for effektiv og sikker transport av utstyr i kjøretøy og tilhengere. Systemet muliggjør organisert oppbevaring og enkel tilgang til lasten.
Benevnelse i teksten som «gulvramme» er den nedre delen av systemet som festes med bolter til kjøretøyets/tilhengerens gulv. Benevnelsen «skillevegg» brukes for å omtale veggen mellom kjøretøyets lasterom og førerhus. Benevnelsen «sidemontert system» innebærer at systemet kan monteres og trekkes ut en sidedør på kjøretøyet/tilhengeren.
2. Montering og installasjon
§ Montering av systemet skal utføres av et kvalifisert verksted for å sikre forsvarlig installasjon. Dette kan være forhandlere av systemet og/eller et verksted som forhandleren bruker og som har fått opplæring i montering av systemet.
§ Om kunden/brukeren/forhandleren selv skal montere 3S i kjøretøy/tilhenger, er brukeren/kunden ansvarlig for at monteringen gjøres etter medfølgende dokumentasjon og/eller tilgjengelig dokumentasjon på vår nettside, www.smartslide.no, under fanen «montering». Om brukeren føler han/hun mangler monteringsinformasjon, er han/hun pliktig til å påse at han/hun har tilstrekkelig informasjon og at montering skjer forsvarlig. Om monteringsinformasjon ikke er tilgjengelig, betyr det at det er kun kvalifisert verksted som kan gi en forsvarlig installasjon. Garanti kan frafalle om systemet er montert- og/eller brukt feil.
§ Systemet skal monteres i kjøretøyets egne surrefeste-boltehull eller i skaphengergulvet med et minimum antall på fire Ø8 mm bolter. Surrefester med mindre boltehull-dimensjon kan i visse tilfeller benyttes ved et økt antall bolter i bruk, men dette skal godkjennes av Nordås Consult & Development AS. Tykkelsen og konstruksjonen til systemets gulvramme vil kunne bygge/skape lengre avstand fra bolt til boltehullet. Montøren bør beregne hvor mye gulvrammen bygger og legge det til som ekstra lengde på ny bolt. Den som monterer er pliktig/ansvarlig for å påse at boltene har en tilstrekkelig lengde og feste i kjøretøyet/tilhengerens monteringspunkter og er av riktig kvalitet. Alle bolter skal strammes iht. standard moment ut fra boltens dimensjon eller fra bilprodusentens spesifikasjoner.
§ Ved sidemontert system skal en tilstrebe at maks avstand til kjøretøyets skillevegg eller annen hindring/vegg ikke overstiger 15 cm. Lastsikringsbegrepet «Stenging» kan gi unntak fra dette kravet, men da ligger ansvaret på brukeren.
3. Lasting og sikring av last
§ Brukeren er ansvarlig for at all last plassert på systemet er forsvarlig sikret iht. gjeldende regelverk. Det anbefales at vektplasseringer av objekter er nærmest mulig eller inntil bilens skillevegg mellom lasterom og førerhus. Det bør tilstrebes å få vektplasseringen eller transport-objektets tyngdepunkt så lavt som mulig og nærmest mulig midten mellom kjøretøyets/tilhengerens sidevegger på lasteplanet. Det anbefales å bruke gummimatte mellom objekt og lasteplanet for å øke friksjon og redusere sannsynligheten for at lasten forflytter seg under kjøring.
§ Systemet har en maks nyttelast kapasitet på 500 kg, uavhengig om det er liten, medium eller stor utgave av systemet. Sidemontert system har en maks nyttelast kapasitet på 300 kg. Ved transport av objekter, anbefales at brukeren benytter «Stengning» mellom systemet og bilens skillevegg som ekstra lastsikring.
§ Systemet inneholder monteringspunkter og festeinnretninger designet for festing av verktøykasser; reoler m.m. Disse festeinnretningene, samt låsene mellom de enkelte verktøykassene, kan kun benyttes til plassering og orientering av kasser/reoler. Festeinnretningene og monteringspunktene er ikke testet for en spesifikk styrke. Kunden/brukeren er selv ansvarlig for at lasten som er montert på systemet er forsvarlig sikret i tråd med gjeldende regelverk. Vi anbefaler bruk av lastestropper.
§ Brukeren er ansvarlig for å laste og balansere systemet korrekt i henhold til vekt og balanse for å unngå overbelastning og potensielle farer under kjøring.
§ Surrefester for stropp/lastsikringsutstyr er tilgjengelige på systemet for å assistere i forsvarlig sikring av lasten. Ved transport av objekter, oppfordres det til å bruke disse og/eller kjøretøyets/tilhengerens egne surrefester.
4. Ansvar og regelverk
§ Feilformuleringer eller tolkinger i dette dokumenter fratar ikke brukeren ansvar om overtredelser skjer som ikke er i henhold til ferdsel på vei med kjøretøy og/eller tilhenger etter gjeldende norsk rett, herav også kjøretøyforskriften og forskrift om bruk av kjøretøy.
§ Det er brukerens ansvar å sikre at totalvekten og plasseringen av lasten ikke overskrider kjøretøyets og/eller vognkortets tillatte grenser.
5. Sertifisering
3S-Smart Slide System er et system som enkelt monteres inn/ut av kjøretøy/tilhenger og faller derfor ikke inn som en fast innredning, men som et løst objekt som må forsvarlig sikres etter gitte krav/forskrifter fra Statens Vegvesen. Systemet har blitt totalvurdert og evaluert gjennom Norsk Katapultsenter, hvor SINTEF var en delaktig part og gjennomførte styrkeberegningen av systemets avkoblingsmekanisme. Denne avkoblingsmekanismen er bindeleddet mellom fast- og løst system og er blitt testet mot kravsettet jf. forskrift og bruk av kjøretøy § 3-3 nr. 4 siste setning.
6. Vedlikehold og inspeksjon
§ Regelmessig vedlikehold og inspeksjon av systemet er viktig for å opprettholde sikkerheten, systemets funksjonalitet og levetid, herav ukentlig sjekke at systemet er intakt, at låsemekanismer fungerer og at festemidler som bolter, mutre og nagler ikke har løsnet.
§ Brukeren skal regelmessig sjekke systemet for eventuelle skader, slitasje, løse deler og festemidler som kan påvirke sikkerheten. Brukeren bør rengjøre systemet for støv og partikler, slik at det ikke begrenser teleskopfunksjoner. Skader bør utbedres fortløpende for å forhindre ytterligere skader/konsekvenser.
7. Ansvarsfraskrivelse
Selv om systemet er designet for å øke sikkerheten og effektiviteten ved transport av utstyr, ligger det endelige ansvaret for sikker bruk hos brukeren. Produsenten eller leverandøren av 3S - Smart Slide System kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle skader eller tap som følge av feil bruk eller om brukeren har gjennomført feilmontering av systemet.
Denne policyen er utformet for å sikre trygg og ansvarlig bruk av 3S - Smart Slide System. Alle brukere oppfordres til å følge disse retningslinjene nøye for å sikre sikkerheten til både last og passasjerer under transport.